نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1366
-
الف
+

گمرگ میدان هوایی «حامد کرزی» 978 اثر باستانی را به موزیم ملی سپرد

مسئولان گمرگ میدان هوایی بین‌المللی «حامد کرزی» ، 978 اثر باستانی را که از قاچاق آن جلوگیری کرده بودند به موزیم ملی سپردند.

به گزارش آی فیلم 2، کارمندان گمرک میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، 978 اثر باستانی را که در جریان بررسی کالاهای مسافران بدست آورده‌اند، تسلیم موزیم ملی کردند.

«شمس الاحد الکوزی» رییس گمرک میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی گفته است : «حمایت صنایع داخلی و تشویق و هم‌چنین کنترول و پیش‌گیری از قاچاق آثار باستانی به‌عهده اداره گمرکات است.»

شماری از این بازمانده‌های باستانی شامل یک سنگ مدور مرمری که بیش از سه سده قدمت دارد، از سوی شهروندان کشور به موزیم ملی سپرده شده‌اند.

آثار باستانی

گل حلقه‌ای که روی این سنگ مرمر حک شده‌است، مربوط به هنر مینیاتوری تیموریان هرات است.
 

عبدالعظیم حکاک زاده، حکاک در این باره گفته است : «قدمت  پیش از ترمیم دوباره این اثر را به سیصد و چهارصد سال پیش، تا زمان تیموریان هرات می رسد.»

آثار باستانی
 
به‌گفته وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، کاوش، کندن کاری و قاچاق بازمانده‌های باستانی افغانستان در سال‌های اخیر به یک شغل مبدل شده‌ است و تنها در جریان جنگ‌های داخلی در دهه هفتاد بیش از 70000 بازمانده باستانی به یغما برده شدند و بخشی از این آثار که شامل پیکره‌ها می‌شوند به‌شمول تندیس‌های بودای بامیان از سوی طالبان شکستانده شدند.

«طاهر زهیر» سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ بیان داشت: «قاچاق آثار باستانی، حفریات غیرقانونی و دست زدن به میراث‌های فرهنگی به‌منظور غارت و سو استفاده به‌گونه مطلق خیانت است.»

آثار باستانی

بر اساس اطلاعات موزیم ملی افغانستان در یک و نیم دهه گذشته بیش از 15000 بازمانده باستانی از موزیم ملی و ساحه‌های باستانی که به کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی قاچاق شده بودند دوباره به کشور برگردانده شده‌اند و اکنون 18 بازمانده باستانی که در موزیم‌های جاپان، انگلستان، آلمان و آمریکا شناسایی شده‌اند قرار است طی ماه‌های آینده به کشور برگردانده شوند.

بیشتر بخوانید :

«گنجینه باختر» در کابل به نمایش گذاشته می شود

آبدات تاریخی ثبت شده افغانستان از مرز 5 هزار بنا گذشت

جواهرات بی نظیر افغانستان در موزیم هنرهای شرقی مسکو به نمایش درآمد

کشف آثار باستانی دوران غزنوی از ساحه مناره های «غزنی»

«تپه الماس» ولایت بامیان از فهرست آثار باستانی یونسکو حذف می شود

م ا 

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین